Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Näyttö-/näppäinlukitus+ fix  (Luettu 8279 kertaa)

Janne74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Näyttö-/näppäinlukitus+ fix
« : Toukokuu 02, 2010, 20:43:34 »

Olen ajatellut Karttaselainta lähinnä vaelluskäyttöön ja kysyisin, kun olen sitä ilmaisversiota testaillut, että onko niin, että kun kännykän näppäimet/näytön lukitsee (N97 mini) niin reittitallennuskin pysähtyy ja taas, kun avaa näytön niin ohjelma vetää suoran viivan näytön sulkemis- ja avaamispaikan väliin eikä sitä todellista reittiä mikä on kuljettu?  Useamman päivän vaelluksilla olisi tärkeä saada näyttö pois päältä, ettei akkuja kuluisi turhaan. Ohjelma vaikuttaa muuten mainiolta ja kartatkin karkkia silmälle.

Lisäkysymys vielä! (koska edellinenkin herätti vilkasta keskustelua :P)
 "Takapiha" testissä puhelin offline-tilassa "fixi" ei onnistu (ei myöskään muilla ohjelmilla nokia maps, sports tracker ym), Homman saa pelittämään, kun ottaa "fixin" ensin ja sen jälkeen laittaa kännykän offline-tilaan niin "fixi" säilyy vaikka kännykkä ei ole kentässä. Eli kysymys herää: ottaako gps "fixin", kun olen Lapin käymättömillä korpimailla jossa ei ole lainkaan kännykkäkenttää?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2010, 19:03:42 kirjoittanut Janne74 »
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Näyttö-/näppäinlukitus+ fix
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2010, 14:38:07 »

Olen ajatellut Karttaselainta lähinnä vaelluskäyttöön ja kysyisin, kun olen sitä ilmaisversiota testaillut, että onko niin, että kun kännykän näppäimet/näytön lukitsee (N97 mini) niin reittitallennuskin pysähtyy ja taas, kun avaa näytön niin ohjelma vetää suoran viivan näytön sulkemis- ja avaamispaikan väliin eikä sitä todellista reittiä mikä on kuljettu?  Useamman päivän vaelluksilla olisi tärkeä saada näyttö pois päältä, ettei akkuja kuluisi turhaan. Ohjelma vaikuttaa muuten mainiolta ja kartatkin karkkia silmälle.

Lisäkysymys vielä! (koska edellinenkin herätti vilkasta keskustelua :P)
 "Takapiha" testissä puhelin offline-tilassa "fixi" ei onnistu (ei myöskään muilla ohjelmilla nokia maps, sports tracker ym), Homman saa pelittämään, kun ottaa "fixin" ensin ja sen jälkeen laittaa kännykän offline-tilaan niin "fixi" säilyy vaikka kännykkä ei ole kentässä. Eli kysymys herää: ottaako gps "fixin", kun olen Lapin käymättömillä korpimailla jossa ei ole lainkaan kännykkäkenttää?

Kiitos palautteesta! Kännykän lukitseminen tosiaan katkaiseen GPS-sijainnin päivittymisen Karttaselaimessa. Tähän on tulossa tulevissa päivityksissä helpotusta kun kehitämme reitin nauhoitusta laajemminkin.

Nykyisessäkin Karttselaimen versiossa voit kuitenkin säästää virtaa antamalla puhelimen näytön sammua (säädä siis puhelin siten että näyttö sammuu tietyn ajan päästä vaikka et lukitsisikaan puhelinta). Tarkista lisäksi Karttaselaimen asetusvalikosta että näytön sammutuksen esto ei ole päällä. Voit myös käyttää näppäinlukkoa mutta et siis puhelimen "lukitustilaa". Useimmissa puhelimissa lukitustila, näppäinlukko ja näytön sammutus ovat eri asioita. Esimerkiksi Nokia 5800:ssa lukitustila laitetaan päälle puhelimen sivussa olevasta liukukytkimestä. Jos tämä tila on päällä, GPS-ei päivity. Sen sijaan jos pelkästään näyttö on pois päältä, GPS-sijainti päivittyy hienosti.

Nokian puhelimet nopeuttavat GPS:n fiksatumista GSM-verkon avulla. Jos puhelin on offline-tilassa, GPS:n fiksautuminen on monin verroin hitaampaa (saattaa kestää kymmenenkin minuuttua) ja vaatii hyvän näkyvyyden GPS-satelliitteihin. Olen itse testannut GPS:n fiksautumista käsivarren erämaassa Kilpisjärven takamailla Nokian 5800:lla, 6110 Navigatorilla ja iPhonella. Kaikki em. laitteet löysivät GPS:n tunturialueella jossa ei ollut tietoakaan GSM-verkosta. GPS löytyi näissä testeissä aika verkkaisesti, n. 4-8 minuutissa vähän laitteesta ja paikasta riippuen. Tällöinkin kun sijainti on löytynyt kerran, se löytyy nopeammin seuraavilla kerroilla (jos puhelinta ei sammuteta välisssä). Erämaassa ei myöskään ole korkeita rakennuksia tai häiritsevää radioliikennettä joka saattaisi haitata GPS:n fiksautumista.

Kirjattu

Janne74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Näyttö-/näppäinlukitus+ fix
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2010, 17:48:32 »

Kiitos infosta!

Homma tosiaan lähti toimimaan, kun poistin automaattisen näppäinlukituksen ja jos tulossa vielä päivitys, että saa näppylät lukkoon niin hyvä homma.
Nyt kun tilaan täysversion, pitääkö kännykässä olla aina sama sim-kortti jolla lisenssi on maksettu, kun käytän ohjelmaa tai lataan karttoja? (Nuukana miehenä tilaus firman-simillä ja käyttö siviili-simillä...Saavutettu 2€ ALV-hyödyn voi sit laittaa vaikka pajatsoon  ;D )


EDIT...

Nyt pari kertaa on reittiä tallentaessa antanut virheilmoituksen: "-1 ota yhteyttä tuotetukeen..." Tai jotain siihen suuntaan. Molemmilla kerroilla olin tallentanut reitin semmoisella nimellä jossa on ääkkösiä...en tiedä onko se ollut vain sattumaa?

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2010, 20:48:06 kirjoittanut Janne74 »
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Näyttö-/näppäinlukitus+ fix
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2010, 22:42:36 »

Kiitos infosta!

Homma tosiaan lähti toimimaan, kun poistin automaattisen näppäinlukituksen ja jos tulossa vielä päivitys, että saa näppylät lukkoon niin hyvä homma.
Nyt kun tilaan täysversion, pitääkö kännykässä olla aina sama sim-kortti jolla lisenssi on maksettu, kun käytän ohjelmaa tai lataan karttoja? (Nuukana miehenä tilaus firman-simillä ja käyttö siviili-simillä...Saavutettu 2€ ALV-hyödyn voi sit laittaa vaikka pajatsoon  ;D )


EDIT...

Nyt pari kertaa on reittiä tallentaessa antanut virheilmoituksen: "-1 ota yhteyttä tuotetukeen..." Tai jotain siihen suuntaan. Molemmilla kerroilla olin tallentanut reitin semmoisella nimellä jossa on ääkkösiä...en tiedä onko se ollut vain sattumaa?

Yksittäisen aktivointikoodin/tilauksen voi ottaa käyttöön neljässä eri puhelimessa (perustuu puhelimen IMEI-koodiin). Ostettu lisenssi ei siis ole sidottu SIM-korttiin, yksittäiseen puhelimeen tai puhelinnumeroon.

Ääkkösiä kannattaa tosiaan välttää reittien ja paikkatietojen nimissä, tuo manitsemasi virhekoodi johtunee juuri niistä! Osassa puhelinmalleja ääkköset toimivat ilmeisesti oikein koska ne ovat toimineet testeissämme mutta kirjaan joka tapauksessa raportoimasi ongelman vikalistaamme. Tutkimme ääkkösten toimivuuden myös N97:ssa ja korjaamme mahdollisen bugin tuleviin versioihin. Kiitos palautteesta! :)
Kirjattu

Janne74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Näyttö-/näppäinlukitus+ fix
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2010, 23:35:31 »

Ok! Kiitoksia hyvästä asiakaspalvelusta...harvinaista herkkua nykyään.

Olen nyt täysversion tilannut ja latailen karttoja muistiin (1:16000) kesän reissua varten Ropin ja kilpisjärven välille niin ilmeisesti nopein konsti on käyttää sitä välimuisti tallenusta 15km x 15km (120 karttalehteä), mutta onko niin, jos ko.15km x 15km neliöt menee osittain päällekkäin niin joka kerta lisenssitä lähtee se 120 karttalehteä vaikka muistissa olisi jo joitakin samoja karttalehtiä?
Kysymys vähä sekava, mutta toivottasti ymmärsit pointin. :-\
 
Kirjattu