Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Matkan mittaus/oma reitti  (Luettu 15066 kertaa)

thekat

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Matkan mittaus/oma reitti
« : Kesäkuu 06, 2011, 22:29:17 »

Tervehdys. Itsellä käytössä N8 puhelin sekä karttaselaimesta uusin versio.

Ensinnäkin iso kiitos tekijöille tästä loistavasta karttaselaimesta. Olen itse kasvanut kiinni niin kännykkään, etten koskaan ole edes harkinnut erillisen GPS-laitteen ostoa, koska mielestäni nämä kaikki toiminnot pitää pystyä hoitamaan yhdellä laitteella. Ja nyt se on mahdollista. Mutta asiaan.

Olen karttaselaimen uusi käyttäjä, enkä ole päässyt sitä vielä kunnolla maastossa testaamaan. Nyt kuitenkin olisi lähtö tiedossa tämän viikon perjantaina Lapin erämaahan. Olen tallentanut sieltä pisteitä, mihin olisi tarkoitus majapaikasta patikoida sekä käydä kalassa. Pisteet sain hienosto kartalle, mutta... Onko näin, että en voi tällä sovelluksella mitata matkaa pisteestä A pisteeseen B? Ja mitata reitin pituutta vaikka useamman pisteen kautta? Vai onko käyttäjässä vika?

Luin tuolta blogi-osiosta, että tulevassa 1.6 versiossa olisi ainakin jokin reitin ennalta suunnittelu toiminto. Eli pystyykö sitten 1.6 julkaisun jälkeen vasta suunnittelemaan reittejä? Ja onnistuuko siinä kenties reitin matkan mittaus?

Itse olen niiin huono kartan käyttäjä, joten olisin halunnut hoitaa mittauksen kännylläni. Toki ymmärrän, että maastossa ei aina voi mennä suoran, mutta pystyyhän tässä tosiaan luomaan reittipisteitä esim. vaellusreittien varteen.

Erillistä GPS-laitetta en osta, sehän alkaa olla jo vanhentunut väline :). Joten onko ideoita miten tämän hoitaa, tekijöillä tai muilla käyttäjillä? Olisi itselle erittäin tärkeä, suorastaan elintärkeä apu perjantaista lähtien.

P.S. Mikäli ehdotatte jotain tähän sovellukseen liittyviä ratkaisuja tai jotain muita apuja, niin niiden olisi onnistuttava N8-puhelimella. Ei siis GPS-laite ehdotuksia tai manuaalikarttoja(toki otan mukaan myös kartan). Paras olisi, jos olisi tämän sovelluksen kanssa yhteensopiva.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2011, 23:22:26 kirjoittanut thekat »
Kirjattu

thekat

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2011, 10:19:27 »

Heh, ei kai ihan näin visainen kyssäri ollut? Eikö kukaan muu ole tarvinnut noita mittausominaisuuksia?

Taitaa tosiaan tulla vasta tulevissa versioissa, mitä nyt enemmän foorumia selailin.

Mutta millä mitata siihen asti? Onko ideoita? Meinaan enään kaksi päivää lähtöön ja tekisin valmistelut mielellään kotona.
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2011, 13:28:27 »

Heh, ei kai ihan näin visainen kyssäri ollut? Eikö kukaan muu ole tarvinnut noita mittausominaisuuksia?

Taitaa tosiaan tulla vasta tulevissa versioissa, mitä nyt enemmän foorumia selailin.

Mutta millä mitata siihen asti? Onko ideoita? Meinaan enään kaksi päivää lähtöön ja tekisin valmistelut mielellään kotona.

Hei Thekat ja kiitos kattavasta palautteesta sekä pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta! Karttaselaimen nykyversiossa ei tosiaan ole vielä tukea matkan mittaukselle reittipisteeseen tai pisteestä toiselle. Tällä hetkellä toimivin ratkaisu lienee käyttää Karttaselaimen ruudun alareunassa näkyvää mittakaavajanaa karkeaan etäisyyden arviointiin. Toinen vaihtoehto on piirtää reitti erillisellä sovelluksella, tallentaa GPX-muodossa ja tuoda sitten reittitiedostona Karttaselaimeen. Karttaselain osaa näyttää GPX-muodossa olevien tallennettujen reititiedostojen matkan/reitin pituuden. Valitettavasti tätä näppärämpää keinoa ei taida vielä olla. Kuljetun matkan etenemistä sen sijaan on helppo seurata kun laittaa Karttaselaimen reitin nauhoituksen päälle.

Kuten olit jo huomannutkin, näitä ominaisuuksi on tulossa Karttaselaimen seuraavaan versiopäivitykseen.   
Kirjattu

thekat

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2011, 14:57:53 »

Kiitoksia vastauksesta ja toki ymmärrän, ettei kukaan täällä päätoimisesti voi olla. Mutta tärkeintä onneksi tulevassa reissussa on pystyä varmistamaan tästä loistavasta sovelluksesta oma paikka ja sitten arvioimaan tuleva matka.

Mutta odotellaan tulevia päivityksiä ja jännityksellä odotan, miten selain toimii Lapin erämaassa. Koitan muistaa antaa palautetta.
Kirjattu

Old

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2011, 20:29:29 »

Moi

Jannelle tiedoksi, että uuteen versioon voisi myös korjata tuon oman reitin tallennuksen niin, että se tallentaa reittiä puhelimeen esim. muutaman minuutin välein. Minulle kävi näin... Aloin tallentamaan omaa reittiä. Perille päästyäni huomasin, että puhelimeni akku oli loppunut (Nokia 5230 GPS:llä). Kun jälkeen päin tarkistelin reittiä, siellä ei ollut mitään. Puhelin ilmeisesti vaatii reitintallennuksen lopettamisen, että reitti tallentuu puhelimeen.

Ja vielä yksi juttu. Jossain foorumilla mainittiin, että kartan kuvat ovat näytön kokoisia siis minun tapauksessani ne pitäisi olla 360x640 pixeliä. Nyt kuitenkin avasin Windows Paint-ohjelmalla xxx.map tiedoston. map tiedostojeni koko on vain 360x610 pikseliä. Onko tuo bugi vai ominaisuus?

Muuten olen suht koht tyytyväinen karttaselaimeen. Toki karttojen limitys toisiinsa voisi olla jouhevampaa kun karttoja selaa.  ;)

Kiitos hyvästä ja kehittyvästä ohjelmasta.
T. Old
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2011, 08:53:33 »

Hei old ja kiitos palautteesta. Karttaselaimen nykyisten versioiden tulisi toimia juuri kuvaamallasi tavalla eli tallentaa reittiä tietyin väliajoin suoraan laitteen muistiin jolloin se ei katoa vaikka akku loppuisi. Onkohan laitteesi mennyt lepotilaan reitin nauhoituksen aikana? Reitti ei tallennu lepotilassa jos et käytä erillistä reitin taustanauhoitusta.

Karttatiedostojen koko ei ole täsmäleen ruuturesoluutio vaan korkeussuunnassa karttalehti on hieman matalampi koska karttanäkymää rajaavat valunut ja tilapalkki. Saumaton karttapohja on pian käytettävissä myös 5800:n käyttäjille kun Karttaselaimen uusi Qt-versio julkaistaan loppukuusta. Senkäyttämä kartanpiirtotekniikka on selvästi kehittyneempi kuin nykyisessä S60-versiossa.
Kirjattu

Old

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2011, 11:42:40 »

kiitos vastauksestasi Janne. Tuosta lepotilaasetuksesta en tiedä... Ilmeisesti kännykässäni on perusasetukset päällä. Pitää tutkia noita kännykän asetuksia tulevaisuudessa.

Tapauksessani voi olla myös mahdollista, että GPS ei ole saanut paikannustietoja (kännykkäni 5230 oli taskussa) ja siksi karttaselain ei ole piirtänyt mitään omaan reittiini?

Kun luonnossa liikutaan/patikoidaan missä muut käyttäjät pitävät kännykkäänsä, jotta GPS toimii?

T. Old.
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Matkan mittaus/oma reitti
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2011, 00:05:47 »

Minulla on ollut käytössä ebaystä hankittu 5 euron hintainen vesitiivis pussi jossa on velcro-remmi. Sitä on ollut näppärä pitää esim olkavarressa josta sijainti on helppo tarkistaa tarvittaessa ja laite on hyvin tarjolla GPS-satelliiteille.
Kirjattu