Olen ajatellut Karttaselainta lähinnä vaelluskäyttöön ja kysyisin, kun olen sitä ilmaisversiota testaillut, että onko niin, että kun kännykän näppäimet/näytön lukitsee (N97 mini) niin reittitallennuskin pysähtyy ja taas, kun avaa näytön niin ohjelma vetää suoran viivan näytön sulkemis- ja avaamispaikan väliin eikä sitä todellista reittiä mikä on kuljettu? Useamman päivän vaelluksilla olisi tärkeä saada näyttö pois päältä, ettei akkuja kuluisi turhaan. Ohjelma vaikuttaa muuten mainiolta ja kartatkin karkkia silmälle.
Lisäkysymys vielä! (koska edellinenkin herätti vilkasta keskustelua )
"Takapiha" testissä puhelin offline-tilassa "fixi" ei onnistu (ei myöskään muilla ohjelmilla nokia maps, sports tracker ym), Homman saa pelittämään, kun ottaa "fixin" ensin ja sen jälkeen laittaa kännykän offline-tilaan niin "fixi" säilyy vaikka kännykkä ei ole kentässä. Eli kysymys herää: ottaako gps "fixin", kun olen Lapin käymättömillä korpimailla jossa ei ole lainkaan kännykkäkenttää?
Kiitos palautteesta! Kännykän lukitseminen tosiaan katkaiseen GPS-sijainnin päivittymisen Karttaselaimessa. Tähän on tulossa tulevissa päivityksissä helpotusta kun kehitämme reitin nauhoitusta laajemminkin.
Nykyisessäkin Karttselaimen versiossa voit kuitenkin säästää virtaa antamalla puhelimen näytön sammua (säädä siis puhelin siten että näyttö sammuu tietyn ajan päästä vaikka et lukitsisikaan puhelinta). Tarkista lisäksi Karttaselaimen asetusvalikosta että näytön sammutuksen esto ei ole päällä. Voit myös käyttää näppäinlukkoa mutta et siis puhelimen "lukitustilaa". Useimmissa puhelimissa lukitustila, näppäinlukko ja näytön sammutus ovat eri asioita. Esimerkiksi Nokia 5800:ssa lukitustila laitetaan päälle puhelimen sivussa olevasta liukukytkimestä. Jos tämä tila on päällä, GPS-ei päivity. Sen sijaan jos pelkästään näyttö on pois päältä, GPS-sijainti päivittyy hienosti.
Nokian puhelimet nopeuttavat GPS:n fiksatumista GSM-verkon avulla. Jos puhelin on offline-tilassa, GPS:n fiksautuminen on monin verroin hitaampaa (saattaa kestää kymmenenkin minuuttua) ja vaatii hyvän näkyvyyden GPS-satelliitteihin. Olen itse testannut GPS:n fiksautumista käsivarren erämaassa Kilpisjärven takamailla Nokian 5800:lla, 6110 Navigatorilla ja iPhonella. Kaikki em. laitteet löysivät GPS:n tunturialueella jossa ei ollut tietoakaan GSM-verkosta. GPS löytyi näissä testeissä aika verkkaisesti, n. 4-8 minuutissa vähän laitteesta ja paikasta riippuen. Tällöinkin kun sijainti on löytynyt kerran, se löytyy nopeammin seuraavilla kerroilla (jos puhelinta ei sammuteta välisssä). Erämaassa ei myöskään ole korkeita rakennuksia tai häiritsevää radioliikennettä joka saattaisi haitata GPS:n fiksautumista.