Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa  (Luettu 12981 kertaa)

mronkko

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« : Heinäkuu 06, 2011, 13:37:32 »

Hei

Haluaisin käyttää omia suunnistuskarttoja karttaselaimessa iPhonessa. Tämä tuskin on tuettu vaihtoehto, mutta jail breakatussa puhelimessahan voisi periaatteessa kirjoittaa karttojen tiedot itse karttaselaimen tietokantaan (MapFinnishUTMMSSource.sqlite). Onko tälle jotain estettä jos homman tekee "omalla vastuulla"? Tuo ztileHash tietokantasarake ilmeisesti sisältää karttaruudun mittakaava- ja koordinaattitiedot ja zdata on itse kuvadata. Onko näiden formaatti dokumentoitu jossain?

Jos omien karttojen lisääminen tällä tavalla ei ole mahdollista tai sallittua, niin osaatteko kertoa onko olemassa muita hyviä ohjelmia omien karttojen käyttöön. Kokeilin Bit Mapia, mutta siitä ei ole kartan suunnastamista kompassin kanssa kulkusuuntaan.

Terveisin,

Mikko
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2011, 16:38:09 »

Hei Mikko! Karttaselaimessa ei ole nykyisellään mahdollista tuoda omia karttoja karttanäkymään. Karttatiilit ovat mainitsemassasi tiedostossa ja toki omalla vastuulla sen muokkaaminen on sallittua. Epäilen sen kuitenkin olevan aika vaikeaa koska kyseessä on SQLite tietokanta.

Olemme toteuttamassa omien karttatatasojen liittämistä Karttaselaimeen myöhemmin tänä vuonna julkaistavaan 1.7 versiopäivitykseen. Seuraavassa pian julkaistavassa 1.6-versiossa tätä ominaisuutta ei vielä ole. Jos asia kiinnostaa, kysele lisää syksymmällä niin voimme toimittaa sinulle erikseen kokeiluversion jossa voi käyttää omia karttoja.

Jos asialla on kiire, kokeile GPS Tuner -nimistä sovellusta, siinä pitäisi olla mahdollisuus kalibroida omia karttoja.
Kirjattu

mronkko

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2011, 14:09:10 »

Hei

Kuulostaa hyvältä tuo suunniteltu ominaisuus. Ajattelin itse käyttää karttaselainta maastopyörän tankoon kiinnitetyssä iPhonessa kunhan tilaamani teline tulee. Tässä käytössä suunnistuskartta on paljon noita peruskarttoja parempi.

Sinäänsä tuon SQLite kannan editoiminen "käsin" ei ole kovinkaan hankalaa sen jälkeen kun kannan on saanut iPhonesta tietokoneelle ja tähän näyttäisi olevan valmis työkalukin (http://groups.google.com/group/route-me-map/browse_thread/thread/934459dc136ffd28).

GPS Tuner (www.gpstuner.com) sovelluksessa voi ladata karttoja offline-käyttöön, mutta ainoastaan sovelluksen tukemista online-kartoista. Eli itse skannattujen suunnistuskarttojen käyttö ei ole tuossa mahdollista. Bit Map on ainoa tietämäni sovellus, joka mahdollistaa itse skannattujen karttojen käytön.

Kokeiluversio tuosta omien karttojen käytöstä kiinnostaa toki kun sellainen tulee saataville.

Mikko
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2011, 08:55:44 »

Ok, hyvä tietää että GPS Tuner ei enää nykyisellään tue tätä. Aikoinaan käytin tuota softaa Windows Mobilella jolloin siihen sai vielä helposti omia karttoja.
Kirjattu

ert

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2013, 10:38:48 »

Tervehdys

Onko tuo omien karttojen käyttö mahdollista Windows Phone 8 versiolla?

Olen käyttänyt Ozia ja omia karttoja erillisellä GPS-navigaattorilla, mutta nyt hankin Lumian.
Ozista ei ole tehty WP8 versiota ja "löysin" Lumiaan teidän Karttaselain-softan, joka vaikuttaa mukavalta ja hyödylliseltä sovellukselta, mutta mitens on, onnistuuko omien kartojen käyttö?!?

Kiitos hyvästä sovelluksesta- Keep on going...!!!
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #5 : Marraskuu 14, 2013, 10:51:03 »

Tervehdys

Onko tuo omien karttojen käyttö mahdollista Windows Phone 8 versiolla?

Olen käyttänyt Ozia ja omia karttoja erillisellä GPS-navigaattorilla, mutta nyt hankin Lumian.
Ozista ei ole tehty WP8 versiota ja "löysin" Lumiaan teidän Karttaselain-softan, joka vaikuttaa mukavalta ja hyödylliseltä sovellukselta, mutta mitens on, onnistuuko omien kartojen käyttö?!?

Kiitos hyvästä sovelluksesta- Keep on going...!!!

Kiitos palautteesta, se auttaa meitä ponnistelemaan eteenpäin!

Karttaselaimen WP8 -versioon ei toistaiseksi pysty lataamaan omia kartta-aineistoja. Yrityskäyttäjillemme on saatavilla palvelu (koekäyttövaiheessa) jolla he voivat tuoda omia kartta-aineistojaan Karttaselaimeen näppärän verkkopalvelun avulla. Kuluttajakäyttöön tätä palvelua ei kuitenkaan olla toistaiseksi tuomassa mutta otamme ideasta vaarin ja mietimme voisiko palvelua jotenkin kehittää tähän suuntaan!

Mielenkiinnosta kysyisin minkätyyppisiä aineistoja haluaisit tuoda Karttaselaimeen ja missä muodossa aineistototietosi ovat (vektorimuodossa, rasterimuodossa, pisteitä, reittejä, rajoja tai muuta, mikä tiedostomuoto sinulla on käytössä)?
Kirjattu

ert

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Omien suunnistuskarttojen käyttäminen karttaselaimessa
« Vastaus #6 : Marraskuu 14, 2013, 13:43:15 »

Hei

Kiitos vastauksesta. Harmi juttu ettei WP 8:iin ole mahdollista saada omia karttoja.
Jos mitenkään mahdollista, niin olisihan se mielekästä jos kuluttajakäytäjilläkin olisi mahdollisuuksia tuoda omia kartoja Karttaselaimeen...

Ozissa olen käyttänyt tif-kuviin perustuvia 1:20 000 karttoja, jotka olen muuntanut .ozfx3-formaattiin ja kalibroinut.
Kartoilla on ollut lähinnä pisteitä ja reittejä eli ei mitään sen vaativampaa...
Kirjattu