Heh, joku olikin kaivanut tämän miun aloittaman vanhan ketjun, olin sitä itsekin aikeissa ottaa esille ja jatkaa. Hienoa että muutkin ovat huomanneet tuollaisen pikapainikkeen olemassaolon puutteen, sitä tosiaan kaivataan. Jossain toisessa viestiketjussa (admin) mainittiin, että nappuloita voisi itse valita näkymään laitteen näyttöön oman maun mukaan, olisi myös loistava ominaisuus. Itse tarvitsen uistellessa käytännössä kahta nappia, paikkamerkit ja reitit, olisi kätevää jos muut napit saisi piiloon. Vaikka toisaalta, mahtuuhan noita 10" tabletissa olemaan näkyvillä, mutta pienessä puhelimessa ei välttämättä.
JIK42 -nimimerkki mainitsi tuon nuppineula -mahdollisuuden, liputan itse myös tätä. Välillä kun pienellä alueella pyöritään (ja monina vuosina) tulee paikkamerkkejä useita, niin kaikki muu peittyy tekstien alta. Tätä voisi kehitellä eteenpäin...hmmm...jotenkin. Jos saisi niin että asetuksista käyttäjä voisi itse räätälöidä mitä informaatioa paikkamerkin kohdalla näytetään. Itselleni riitäisi pelkkä merkki. Ja jos haluan vuosien päästä katsella, että mitä tämän POI998 -merkin alla on, voisi lisätiedot kaivella esiin vaikkapa painamalla sitä nuppineulaa.
Toinen asia jota olen kaivannut (varmasti moni muukin) olisi kulkusuuntaan osoittava viiva. Siis viiva, esim. punainen (että erottuisi kartalta) joka näyttäisi kulkusuuntaan pitkälle kauas eteen, niin pitkälle kuin näyttöä riittää. Ameriikan poikien navionicsissa sellainen on ja olen huomannut se olevan kätevä. Jos sellaisen saisitte värkättyä joskus, niin aina vaan suomipoikien tekeleet pistäisivät kampoihin enemmän ja enemmän ulkolaisille. Voisin sitten heittää sen toisen ohjelman kokonaan pois tabletiltani, toistaiseksi ne täydentävät toisiaan
Sitten tuli mieleen että voisitteko kehittää ns. pilvi palvelun jonne tallentaa omat paikkamerkit ja reitit? Voisi olla kätevä ominaisuus vuosien varrella kun laitteet vaihtuu. Olisivat valmiiksi oikeassa formaatissa eikä tarvitsisi miettiä varmuuskopioita kortille yms. Voisiko tätä ajatusta kehittää? Vielä kylkeen semmone muuntotyökalu jolla muuntaa nämä mainitut tiedot apple:sta android yhteensopiviksi ja toisin päin? Vai ovatko edes eri formaatissa, en tiedä.
Myös aiemmin mainitut (ja ehkä muussakin ketjussa) ominaisuudet,
- näytön automaattinen palautuminen johonkin oletustilaan esim. 30sek käyttämättömyyden jälkeen.
- reitin viivan paksuus pienissä mittakaavoissa. Myös reittien värien vaihto voisi olla huippu juttu. Vanhemmat reitit näkyisivät eri värillä kuin reitti jota juuri ajetaan?
- reitin nauhoituksen pause -mahdollisuuttakin ollaan väläytelty, liputan myös tätä. Nämä ovat toiveita, eikä niistä pidä ottaa liikaa painetta
Ruusuja tulee erittäin asiallisesta ohjelmistosta, käytän sitä nyt toista avovesikautta (+ viime talven pilkillä) ja olen tyytyväinen moniin seikkoihin, esim. näytön kiertoon, karttojen käyttöön offlinessa, reittien nauhoitukseen ja niiden tarkastelemiseen jälkikäteen (hyvää infoa), 'pinch zoomin' käyttö eli mittakaavan nopea vaihto, jne. Hyvä softa on, me like.
Risuja siitä, että on hiukan herkkä kaatuilemaan ja että kartat eivät aina pidä lähellekään paikkaansa. Tämä jälkimmäinen ei tietenkään ole teistä kiinni, vaan kartta-aineiston toimittajasta, ymmärrän sen. Eikä sellaista ohjelmistoa taida olla olemassakaan joka olisi täysin paikkansa pitävä. Pystyyköhän näitä aineistoja jollain tavalla päivittämään? Kaatuilut ovat vähentyneet huomattavasti päivitysten myötä, mutta edelleen sitä esiintyy ainakin kun yirtän viedä reittejä talteen. Joka kerta tilttaa. Ajossa/käytössä ei ole nykyään kaatunut ollenkaan, hyvä niin.
Tulipa nyt istuttua tölkin (tai parin) kanssa tässä koneella pidempään kuin aioin, mutta tulihan asiaakin. Toivottavasti joku saa tästä jotain irti