Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Heacent TK102B  (Luettu 11706 kertaa)

amp

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Heacent TK102B
« : Heinäkuu 24, 2013, 06:43:00 »

Ostin DealeXtremestä otsikon mukaisen vermeen. TK102-klooni kaiketikin. Alla linkki.
http://dx.com/p/heacent-tk102b-magnet-gsm-gprs-gps-personnel-tracker-w-tf-slot-deep-grey-coffee-189305

Ryhdyin konfiguroimaan Karttaselaimen TK102-yhteensopivan paikantimen konfigurointiohjeita noudattaen. Ohjeista poiketen laite vaatii komennot hieman eri muodossa (erottimena käytetään risuaitaa ja muutamia muitakin eroavaisuuksia on). Kävin laitteen kanssa seuraavanlaisen "sms-keskustelun":


Minä:  #begin#123456#
TK102: begin ok

Minä:  #admin#123456#puhelinnumeroni#
TK102: admin ok

Minä:  #adminip#123456#81.22.246.194#9001#
TK102: adminip ok

Minä:  #apn#123456#internet#  (Soneran liittymä käytössä)
TK102: apn ok


HUOM! Laitteen mukana tulleessa ohjekirjasessa tuo APN-komento oli siinä mielessä väärässä muodossa, että APN oli kirjoitettu isolla. Jos sitä ei kirjoita pienaakkosin, laite ei reagoi apn-asetukseen mitenkään. Tämän kanssa on ilmeisesti useampikin käyttäjä painiskellut, koska aiheesta oli eri foorumeilla lukuisia kysymyksiä.


Minä:  #check#123456#
TK102: electricity:70.79%  GPS:A  gprs:open  gsm:100


Karttaselaimen ohjeessa tähän väliin tulisi komento, jolla aktivoidaan GPRS-moodi. Mutta tämän laitteen ohjekirjasen mukaan GPRS-moodi on oletus kun adminip-komento on annettu. Ja näkyyhän se tuosta statuskyselyyn saamastani vastausviestistäkin, että GPRS-yhteys on jo auki.

Seuraava komento, eli se, jolla saadaan laite päivittämään sijaintia palvelimelle 30 sekunnin välein, taitaa erota kaikkein eniten normaali-TK102:sta. Ohjekirjan mukaan se on seuraavanlainen:


Minä:  #fix#030s#***n#123456#
TK102: set fix ok


Eli komento meni perille. Mutta vaikka Android-karttaselaimessa latasin paikantimen (jonka olin webbipalvelussa eli Oma Karttaselaimen Paikantimet-osiossa aiemmin lisännyt) ja valitsin Android-sovelmassa ko. paikantimen valinnoissa "Aloita sijainnin päivitys" ja varmistin, että "Näytä kartalla" on valittu, paikannin ei ilmestynyt kartalle. Androidissa paikantimen tiedoissa näkyy vain "Ei sijaintitietoa". No katsotaanpa laitteen status...


Minä:  #check#123456#
TK102: electricity:73.95%  GPS:V  gprs:close  gsm:100


Ilmeisesti akun varaustilaa ilmaiseva luku on hiipinyt hieman ylöspäin, mikä on ehkä hieman omituista. Mutta lyhyenkin kokeilun aikana olen jo huomannut, että jos laitteen jättää itsekseen vähäksi aikaa, niin juuri noin useimmiten käy. Pidemmällä aikavälillä akku toki tyhjenee (jos vain olisi se GPS fix ja GPRS-yhteys, niin varmaan aika vauhdikkaastikin).

Mutta GPS on siis kadottanut fixin johonkin, vaikka laite on ollut koko ajan samassa paikassa ikkunalaudalla, jossa fiksin aiemmin vaivatta sai. Entäs gprs sitten... Oletan, että gprs menee closed-moodiin jos GPS-fixiä ei ole, koska eihän silloin ole mitään päivitettävääkään?

Kun sitten tuo GPS-fix ei ottanut ajan kanssakaan ilmaantuakseen, niin päätin käyttää virtoja pois laitteesta. Ja taas statusta...


Minä:  #check#123456#
TK102: electricity:66.84%  GPS:A  gprs:close  gsm:100


OK. GPS-fix on saatu. Kokeilin vielä #smslink#123456# -komennolla sijainnin hakua ja laite palautti tarkan sijaintini Google Maps -linkkinä.

No gprs on tietysti close-moodissa, kun en uudelleenkäynnistyksen jälkeen ole antanut #fix-alkuista komentoa, jolla laite määrätään päivittämään sijainti säännöllisin välein. Tehdäänpä se nyt...


Minä:  #fix#030s#***n#123456#
TK102: set fix ok


Vaan eipä näytä sijainti päivittyvän palvelimelle, vaikka GPS-fix oli ja laite oli todistetusti määrittänyt sijainnin oikein. Missä vika? Statuskyselyä kehiin...


Minä:  #check#123456#
TK102: electricity:66.84%  GPS:V  gprs:close  gsm:100


Jaahas. GPS-fix on hävinnyt taas johonkin.

Ja näin se jatkuu. GPS-fix katoaa joka kerta saman tien tuon #fix#030s#***n#123456# -komennon jälkeen. Sanokaapas kokeneemmat onko tästä vedettävä vain se johtopäätös, että tuo DealeXtremen kauppaama Heacent TK102B on yksinkertaisesti susi, vai enkö mie vain ossaa?

Kirjattu

mickey_85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2013, 09:04:35 »

Jännäkakkaa pukkaa   >:(
Nimittäin minä laitoin eilen tilaukseen saman palikan. Saap nähä miten miulla käy?
Oliko amp pitkä toimitusaika sinulla?
Kirjattu

amp

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2013, 09:33:31 »

Oliko amp pitkä toimitusaika sinulla?

Tilauksen tein 27.6.
Ilmoitus postituksesta tuli 1.7.
Paketti oli lähipostissa muistaakseni 18.7.

Jos et oo saanu vielä lähetysilmotusta, niin ehkä sen voi vielä peruuttaakin?

Nyt nimittäin ihmetyttää se, että kun akun varaus näytti 70.00% tasan tunti sitten, niin äsken sainkin paikantimelta viestin "Low battery, charge!". No minä tarkistamaan laitteen tilaa ja edelleen näyttää 58.14%. Melko suuri pudotus tunnissa (tosin ilmeisesti linjassa perinteisen TK102:n akunkeston kanssa), mutta ei kai virran loppumisesta vielä tuossa vaiheessa pitäis herjata. Ja nyt tuli toinen samanlainen, eli pakko kai se on pois päältä laittaa. Eihän tuota kestä jos se 10 min välein asiasta ruikuttaa. Manuaali puolestaan väittää, että hälytys tulee kun virtaa on jäljellä alle 10%. On kiinalainen tehny laatuvehkeen.
Kirjattu

mickey_85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2013, 09:57:46 »

Jep. Peruutin tilauksen :)
Meinasin vielä että annan sen tulla ja kokeilen tuuria, josko se toimisi kuitenkin. Onhan tuota tullut kuitenkin laitettua turhempaankin rahaa.. ;D
Noo, nyt pitää miettiä jotakin muuta vaihtoehtoa tuolle. Tilaiskohan alkuperäisen TK-102:n vai hankkisko pienikokoisen puhelimen jota käyttäsi koiralla..?
Kirjattu

Jupilli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2013, 10:30:47 »

Heipsan,
En ole tämänkään alan erikoisasiantuntija mutta tuli mieleeni.....

Voisikohan siinä käydä niin että akun antama jännite putoaa liika pienexi niin kauan kuin GPS vastaanottimet ja GPRS lähetin ovat päällä. Jännitteen pudotessa vehje iputtaa gprsn ja gps-vastaanottimet pois ja kuorman pudotessa akun jännite nousee. Akku on joskus semmoinen jäykkä mutta kankea. !
Tässä voisi jopa auttaa se että sitä akkua lataisi ja purkaisi muutamia kertoja, tai sitten voipi olla ihan vika akussa tai sen jännitteen tarkkailussa.

Siis en ole asiantuntija mutta noin ne akut joskus käyttäytyypi.
Kirjattu

amp

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2013, 10:51:57 »

Noo, nyt pitää miettiä jotakin muuta vaihtoehtoa tuolle. Tilaiskohan alkuperäisen TK-102:n vai hankkisko pienikokoisen puhelimen jota käyttäsi koiralla..?

Joo, olis kai pitänyt suosiolla hommata vaikka se täällä mainostettu säänkestävä Samsungin Xcover 271. Näyttää nykyään irtoavan 69 eurolla. On ainakin huikeasti jykevämpää tekoa kuin nuo lelumaiset TK102-kopiot, joista SIM-korttikin suurin piirtein höllenee ravistamalla. Akunkestokin parempi.

Omalle kohdalle oli ensimmäinen kerta kun jouduin pettymään DealeXtremeen. Toimitusajat on olleet pitkähköjä useimmiten, mutta tähän asti olen saanut sieltä ihan toimivaa roskaa.
Kirjattu

amp

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Heacent TK102B
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2013, 09:03:39 »

Voisikohan siinä käydä niin että akun antama jännite putoaa liika pienexi niin kauan kuin GPS vastaanottimet ja GPRS lähetin ovat päällä. Jännitteen pudotessa vehje iputtaa gprsn ja gps-vastaanottimet pois ja kuorman pudotessa akun jännite nousee. Akku on joskus semmoinen jäykkä mutta kankea. !
Tässä voisi jopa auttaa se että sitä akkua lataisi ja purkaisi muutamia kertoja, tai sitten voipi olla ihan vika akussa tai sen jännitteen tarkkailussa.

Ehkäpä niinkin. Jotain mystistähän tuohon akkupuoleen joka tapauksessa liittyy. Liittyneekö jossain määrin TK102-laitteissa yleensäkin, sen perusteella mitä olen lukenut foorumilaisten kokemuksia lisäakkuseikkailuistaan.

Tuon Heacentin mukana tuli kaksi BL-5B-akkua, joten kokeilin tänään toisella akulla ja latasin sen laitteen sisään asettamisen sijaan erillisellä (niin ikään mukana tulleella) laturilla. Kun laitoin vastaladatun akun paikoilleen, se näytti varaukseksi 45.50% ja alkoi siis heti pommittaa "Low battery, charge!"-tekstiviestein.

Eilisiin kokemuksiin kuitenkin lisäyksenä, että vaikka palikan toimivuus ei tästä paremmaksi muuttuisi, niin on tuo sentään siinä mielessä marginaalisesti käyttökelpoinen, että SMS-kyselyyn saa vastauksena aivan oikean sijainnin, jonka ainakin omassa luurissani saa avattua suoraan Google Mapsiin nähdäkseen koordinaatteja vastaavan sijainnin kartalla.
Kirjattu