Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Koordinaattien määritys vanhasta kartasta  (Luettu 12197 kertaa)

KJ

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Koordinaattien määritys vanhasta kartasta
« : Syyskuu 09, 2018, 08:46:57 »

Hei!

Olen täysin ummikko kartta-asioissa. Siksipä kysyn / pyydän apua ja neuvoa.

Ostimme pienen metsäpalsta mutta yhtään pyykkikiveä ei löytynyt. Palstasta on karttaote mihin rajat on merkitty. Nyt tilasin arkistosta ko. palstasta jäljennöksen -30 ja -50 -lukujen toimituksista. Palsta on mennyt aina kokonaisuutena uudelle omistajalle eikä rajoja ole muutettu. Vanhassa kartassa metsäpalstan kuvio näyttää erilaiselta kuin maanmittauslaitoksen karttaotteessa.

Kysymys: Miten vanhasta kartasta pystyy määrittäämään koordinaatit? Voiko sen tehdä itse? Voiko joku asiassa auttaa? Ei ole ajatusta teettää maanmittauslaitoksella uutta rajankäyntiä koska se on niin kallista. Todennäköisesti pyykkikivetkin löytyvät kun olisi oikeat koordinaatit.
Kirjattu

Jukka - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 683
  • Toimitusjohtaja ja yksi sovelluksen kehittäjistä
    • Profiili
    • Karttaselain
Vs: Koordinaattien määritys vanhasta kartasta
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2018, 15:07:23 »

Hei, ja kiitos kysymyksestä!  :) Vanha kartta oli sinulla siis paperikarttana? Tarkkojen GPS-koordinaattien määritys vanhasta paperikartasta ei varmastikaan suoraan onnistu, mutta paikkaa voisi varmasti hakea ihan suunnistamalla vaikka Karttaselaimen avulla? Onko vanhasta kartasta erotettavissa kohteita suunnistuksen avuksi vai miten tarkka kartta on kyseessä?
Kirjattu

KJ

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Koordinaattien määritys vanhasta kartasta
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2018, 07:52:38 »

Hei!

Kiitos vastauksesta! Paperikartasta saa tiedoston maanmittauslaitoksen sivuilta. Kartat on 1957 ja 1980 -luvuilta. Vanhemmat kartat ovat lohkomiskarttoja v. 1931. (Ne vasta kauniita karttoja ovatkin)
Mutta tämä riittää minulle tiedoksi. Pitää suunnistella maastossa ja koettaa etsiä karttoja.
Kirjattu