Karttaselaimen foorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)  (Luettu 14514 kertaa)

samik

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« : Tammikuu 06, 2012, 00:16:15 »

Otin Karttaselaimen (1.6.kahdeksan) pari päivää sitten käyttööni (iPhone 4S). Vaikuttaa todella hyvältä ohjelmalta. Olen käyttänyt montaa muutakin karttaohjelmaa (nokialaisessa). Karttaselaimella maastokartat saa käyttöön selvästi helpommin kuin aikaisemmin.

Kohtasin ongelmia lähinnä toiminnon "Omat paikat ja reitit" kanssa. Käytin ainoastaan omia paikkoja, en omia reittejä. Listaan seuraavassa muutaman ongelman/kehitysehdotuksen.
- Onnistuin tuomaan gpx-muotoisia koordinaatteja ohjelmaan sähköpostin kautta. Ohjelma tosin väitti seuraavaa: "0 paikkamerkintää tuotu onnistuneesti" - ilmeisesti kaikki kuitenkin menivät perille?
- Omat paikat tulisi voida ryhmitellä (ja jo alunperin tuoda) alihakemistoihin
- Omia paikkoja tulisi voida poistaa ryhmissä, nyt sen joutuu tekemään yksitellen (todella työlästä)
- Tarvitaan mahdollisuus nimetä omia paikkoja uudelleen
- Aakkostuksen tulisi toimia normaalilla tavalla, niin että isolla alkukirjaimella kirjoitetut eivät mene pienellä kirjoitettujen edelle
- Tulisi olla jotenkin valittavissa että mitkä omista paikoista näytetään kartalla
- Omat paikat tulisi olla mahdollista tallettaa ryhmänä muuta käyttöä varten - nyt tämän joutuu tekemään yksitellen sähköpostin kautta (en ainakaan keksinyt muuta tapaa)

Muuta havaittua:
- jossain tilanteissa ohjelma poistuu offline-tilasta automaattisesti ja alkaa ladata karttoja (tämä ei ole toivottua)
- jossain tilanteissa ohjelma kaatui vieritettäessä kun kartalla oli omia paikkoja


Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2012, 19:16:58 »

Kiitos hyvästä palautteesta! Huomasimme itsekin tuon "0 paikkamerkkiä tuotu" -ongelman. Paikkamerkit tuodaan normaalisti mutta sovellus raportoi määrän väärin. Korjaamme tämän jatkossa.

Muut ehdotuksesti ovat hyviä ja varmastikin toteutamme joiltakin osin! Ainakin paikkamerkkien kansiointi ja suuremman paikkamerkkimäärän poisto kerralla vaikuttaa oikein hyödylliseltä.

Raportoimiesi virhetilanteiden osalta tarvitisisimme tarkemmat tiedot millä tavalla havaitsemasi off-line -tilan virheet ja kaatumiset saa toistettua (jos mitekään).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2012, 19:20:00 kirjoittanut janne »
Kirjattu

samik

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2012, 17:24:37 »

Raportoimiesi virhetilanteiden osalta tarvitisisimme tarkemmat tiedot millä tavalla havaitsemasi off-line -tilan virheet ja kaatumiset saa toistettua (jos mitekään).

Poistuu offlne-tilasta (ainakin) silloin kun aloittaa reitin suunnittelun. En tiedä että onko ominaisuus vai bugi mutta ei minusta toivottavaa.


Kirjattu

variksenpelätin

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2012, 16:03:10 »

Itselläni IP4 ja karttaselain v1.6.8 huomannut seuraavaa:

-jo edellä mainittu offline tilan vaihtuminen online tilaan kun reittiä suunnittelee ärsyttää
-kun on etukäteen ladannut kartat alueesta mihin on menossa tietyssä (sopivassa) mittakaavassa  ja zoomaa vahingossa sellaiseen mittakaavaan jota ei ole ladannut,  kaatuu ohjelma eikä näytä tämän jälkeenkään mitään. Uudelleenkäynnistyskään ei aina auta. Itselle erittäin tärkeä ominaisuus kun sinne mihin syksyn reissut kohdistuvat ei välillä edes puhelin kuulu, niin miten siellä sitten latailet uutta aineistoa?
-lisäksi kun edelle mainittu tapahtuu ei katoaa mittakaava pikavalikosta (kartan alareuna) yli 1:25000 mittakaavat. Ne löytyvät kyllä valikko näppäimen alta ja sieltä siirry mittakaavaan, mutta ei auta, ohjelma on jumissa harmaassa näytössä.

Muuten ohjelma on toistaiseksi toiminut moitteetta. Itselläni siis kokeiluversio käytössä. Karttojen lataus toimi hyvin etukäteen, mutta kun itse ohjelmaa piti testata hankkimista varten se kaatui yllä mainitsemaani tilaan. Hieman ehdin tosin kokeilemaan, mutta tällä kokemuksella on korkea kynnys lähteä ostamaan.
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2012, 21:43:46 »

Itselläni IP4 ja karttaselain v1.6.8 huomannut seuraavaa:

-jo edellä mainittu offline tilan vaihtuminen online tilaan kun reittiä suunnittelee ärsyttää
-kun on etukäteen ladannut kartat alueesta mihin on menossa tietyssä (sopivassa) mittakaavassa  ja zoomaa vahingossa sellaiseen mittakaavaan jota ei ole ladannut,  kaatuu ohjelma eikä näytä tämän jälkeenkään mitään. Uudelleenkäynnistyskään ei aina auta. Itselle erittäin tärkeä ominaisuus kun sinne mihin syksyn reissut kohdistuvat ei välillä edes puhelin kuulu, niin miten siellä sitten latailet uutta aineistoa?
-lisäksi kun edelle mainittu tapahtuu ei katoaa mittakaava pikavalikosta (kartan alareuna) yli 1:25000 mittakaavat. Ne löytyvät kyllä valikko näppäimen alta ja sieltä siirry mittakaavaan, mutta ei auta, ohjelma on jumissa harmaassa näytössä.

Muuten ohjelma on toistaiseksi toiminut moitteetta. Itselläni siis kokeiluversio käytössä. Karttojen lataus toimi hyvin etukäteen, mutta kun itse ohjelmaa piti testata hankkimista varten se kaatui yllä mainitsemaani tilaan. Hieman ehdin tosin kokeilemaan, mutta tällä kokemuksella on korkea kynnys lähteä ostamaan.

Hei ja pahoittelut että sinulla on ollut ongelmia. Tuo "kaatuminen" jossa välimuistissa olevat kartat katovat taitaa liittyä siihen että sinulla pohjakartta-aineisto jostakin syystä vaihtuu kiinteistörajakarttoihin (tähän viittaa erityisesti se että mittakaavan pikavalinta ei näytä enää 1:25000 suurempia mittakaavoja). Kiinteistörajakartat ja tavalliset maastokartat ovat eri rasteriaineistoa ja niille on omat, täysin erilliset välimuisit. Tästä syystä aineiston vaihtuessä myös välimuisti vaihtuu ja sinun tapauksessasi ei siis enää löydy välimuistissa olevia karttoja.

Voit tarkistaa tämän menemällä aineisto-valikkoon josta näet käytössä olevan karttapohjan. Vaihda se takaisin maastokarttaan mikäli se on vaihtunut kiinteistörajakarttoihin. Tarkista myös että sinulla ei ole kytkettynä samassa valikossa valintaa "Käytä aina kiinteistörajakarttoja" joka pakottaa karttapohjan vaihdon kiinteistörajakarttoihin aina kun ollaan niille sopivassa mittakaavassa.

Se miten karttapohja vaihtuu sinulla mystisesti ikään kuin itsestään kiinteistörajakarttoihin on arvoitus. En ole kuullut vastaavaa virheraporttia aikaisemmin ja antamiesi tietojen varassa virhettä on toistaiseksi mahdoton saada toistettua. Jos sinulla on antaa tarkempi virheenkuvaus ja täsmälliset testiaskeleet joilla virheen saa toistettua niin kuulisin lisätietoja mielelläni! Tällöin virheen korjaaminenkin olisi hyvin todennäköistä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2012, 21:46:15 kirjoittanut janne »
Kirjattu

variksenpelätin

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2012, 23:52:51 »

No niin hieno homma! Löytyi tähänkin yllättäen vika käyttäjästä ja nyt ei kun oikeasti testaamaan, lupaavalta näyttää!  :)
Kirjattu

mickey_85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2012, 21:35:08 »

Terve, olen uusi karttaselaimen käyttäjä. Aikaisempaa kokemusta on vain Nokialaisella käytetystä SmartcomGPS:tä, jota tosin olen käyttänyt jo useamman vuoden. Tässä olen nyt näpräillyt iPhonella tätä ohjelmaa ja sellainen kiusallinen ilmiö on tullut vastaan karttaa suurentaessa ja pienentäessä että,, olen ruksannut valikosta kohdan käytä aina tilarajakarttoja kun mahdollista (sanatarkasti en muista mitä siinä lukee) ja muuten on valittuna vain nuo peruskartat eli mittakaava lähtee sieltä jostain koko suomen mittakaavoista 1:500000 tms. Kun zoomaan tuota 1:25000 lähemmäs ohjelma automaattisesti vaihtaa tilarajakartat käyttöön, hyvä niin. Mutta jos haluankin suurentaa kartan takaisin kauemmas kuin 1:25000 niin sepä ei onnistukaan enää näyttöä venyttelemällä vaan pitää valikosta käydä valitsemassa suurempi mittakaava. Onko vika käyttäjässä, siis minussa vai kuuluko ohjelman toimia näin?
Muuten olen erittäin tyytyväinen tähän ohjelmaan! :)
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #7 : Huhtikuu 22, 2012, 22:29:58 »

Terve, olen uusi karttaselaimen käyttäjä. Aikaisempaa kokemusta on vain Nokialaisella käytetystä SmartcomGPS:tä, jota tosin olen käyttänyt jo useamman vuoden. Tässä olen nyt näpräillyt iPhonella tätä ohjelmaa ja sellainen kiusallinen ilmiö on tullut vastaan karttaa suurentaessa ja pienentäessä että,, olen ruksannut valikosta kohdan käytä aina tilarajakarttoja kun mahdollista (sanatarkasti en muista mitä siinä lukee) ja muuten on valittuna vain nuo peruskartat eli mittakaava lähtee sieltä jostain koko suomen mittakaavoista 1:500000 tms. Kun zoomaan tuota 1:25000 lähemmäs ohjelma automaattisesti vaihtaa tilarajakartat käyttöön, hyvä niin. Mutta jos haluankin suurentaa kartan takaisin kauemmas kuin 1:25000 niin sepä ei onnistukaan enää näyttöä venyttelemällä vaan pitää valikosta käydä valitsemassa suurempi mittakaava. Onko vika käyttäjässä, siis minussa vai kuuluko ohjelman toimia näin?
Muuten olen erittäin tyytyväinen tähän ohjelmaan! :)

Taidatpa olla aivän oikeassa ja tällainen suunnitteluvirhe kiinteistörajakarttojen toiminnalisuuteen on ilmeisesti jäänyt. Tämän voi kuitenkin kiertää kohtuullisen helposti vaihtamalla mittakaavan pienemmäksi alareunan vaalealla pohjalla näkyvästä mittakaavan pikavalintanäppäimestä. Tällöin myös karttapohja vaihtuu automaattisesti pois kiinteistörajakartoista (tosin sinua pyydetään vahvistamaan vaihto ensin).

Yritämme parantaa tätä toiminnallisuutta tuleviin versioihin.
Kirjattu

mickey_85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2012, 07:21:03 »

Terve, olen uusi karttaselaimen käyttäjä. Aikaisempaa kokemusta on vain Nokialaisella käytetystä SmartcomGPS:tä, jota tosin olen käyttänyt jo useamman vuoden. Tässä olen nyt näpräillyt iPhonella tätä ohjelmaa ja sellainen kiusallinen ilmiö on tullut vastaan karttaa suurentaessa ja pienentäessä että,, olen ruksannut valikosta kohdan käytä aina tilarajakarttoja kun mahdollista (sanatarkasti en muista mitä siinä lukee) ja muuten on valittuna vain nuo peruskartat eli mittakaava lähtee sieltä jostain koko suomen mittakaavoista 1:500000 tms. Kun zoomaan tuota 1:25000 lähemmäs ohjelma automaattisesti vaihtaa tilarajakartat käyttöön, hyvä niin. Mutta jos haluankin suurentaa kartan takaisin kauemmas kuin 1:25000 niin sepä ei onnistukaan enää näyttöä venyttelemällä vaan pitää valikosta käydä valitsemassa suurempi mittakaava. Onko vika käyttäjässä, siis minussa vai kuuluko ohjelman toimia näin?
Muuten olen erittäin tyytyväinen tähän ohjelmaan! :)

Taidatpa olla aivän oikeassa ja tällainen suunnitteluvirhe kiinteistörajakarttojen toiminnalisuuteen on ilmeisesti jäänyt. Tämän voi kuitenkin kiertää kohtuullisen helposti vaihtamalla mittakaavan pienemmäksi alareunan vaalealla pohjalla näkyvästä mittakaavan pikavalintanäppäimestä. Tällöin myös karttapohja vaihtuu automaattisesti pois kiinteistörajakartoista (tosin sinua pyydetään vahvistamaan vaihto ensin).

Yritämme parantaa tätä toiminnallisuutta tuleviin versioihin.

Tätä yritin, mutta kiinteistörajakarttojen ollessa aktiivisena ei siitä pikavalintanäppäimestä löydy pienempää kuin 1:25000 oleva kartta. Mutta pärjään kyllä tälläkin seuraavaan parannettuun versioon saakka. Todellinen käyttötarve alkaa vasta syksyllä metsästyksen merkeissä.
Kirjattu

maukebsp

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2012, 23:42:46 »

Miksi merikartasta ei nää syvyyskäyriä kun ihan tosilähelle zuumattuna, eihän veneellä mihiinkään voi suunnistaa kun syvyyskäyrät katoaa heti ku zuumaa ulospäin!!??
Kirjattu

Janne - Karttaselain

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 599
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia ja ehdotuksia (iPhone)
« Vastaus #10 : Kesäkuu 03, 2012, 16:18:44 »

Miksi merikartasta ei nää syvyyskäyriä kun ihan tosilähelle zuumattuna, eihän veneellä mihiinkään voi suunnistaa kun syvyyskäyrät katoaa heti ku zuumaa ulospäin!!??

Tästä aiheesta on keskustelua muualla foorumillamme (http://www.karttaselain.fi/forum/index.php?topic=788.msg2493#msg2493). Tässä asiassa Liikennevirasto veti maton alta monelta muultakin toimijalta kuin Karttaselaimelta. Onneksi saimme kuitenkin säilyttää edes välttämättömimmät veneilytiedot ja kuten todettua, syvyyskäyrät tulevat myös pienempiin mittakaavoihin myöhemmin kesällä.
Kirjattu